frivillignet.dk

Sådan skaber du et godt indeklima

Der er mange faktorer, der spiller ind på indeklimaet – og det er faktisk alle på kontoret, der har indflydelse på, om indeklimaet er godt. Det handler f.eks. om at lufte ud, rydde op og tørre skoene af på dørmåtten. Indeklimaet bør dog tænkes ind allerede fra start for at undgå for mange problemer med indeklimaet, der kan føre til ubehag og sygdom blandt medarbejderne.

I denne artikel har vi fokus på 3 af de største faktorer, der spiller ind på indeklimaet og hvordan du kan sikre et godt indeklima.

Temperatur

Den ideelle temperatur på kontoret ligger på 20-22 grader. Det er nemlig denne temperatur, de fleste finder behagelig. Hvis det er for varmt, kan medarbejderne hurtigt blive trætte og uoplagte. Hvis det er for koldt, kan det være svært at koncentrere sig. Det er derfor vigtigt at tage temperaturen alvorligt.

Der er meget, man kan gøre for at sikre en optimal temperatur på kontoret:

  • Hold temperaturen på kontoret på 20-22 grader, f.eks. via radiatorer, air condition eller lignende.
  • Brug solafskærmning, inden solen har varmet rummet op
  • Sluk lys og maskiner, der ikke bliver brugt
  • Indstil kontormaskiner, så de går i ”dvale”, når de ikke er i brug
  • Vælg energibesparende maskiner og lyskilder
  • Sørg for god isolering af døre, vinduer og vægge for at undgå træk

Luftkvalitet

Når der er mange medarbejdere i et rum, påvirkes luftkvaliteten, men den påvirkes også af støv, gasser, dampe fra inventar og maskiner samt forurening udefra. Dårlig luft kan give hovedpine og påvirke medarbejdernes evne til at koncentrere sig. Det er derfor vigtigt at sikre frisk luft samt god ventilation.

Der er meget, man kan gøre for at sikre optimal temperatur på kontoret:

  • Luft ud hyppigt, f.eks. i pauser og til møder
  • Brug temperatur- og ventilationsanlæg korrekt
  • Vedligehold ventilationsanlæg
  • Vedligehold bygninger og inventar
  • Hav en skriftlig rygepolitik

Rengøring

En god rengøringsstandard er væsentligt for et godt indeklima. Det er derfor vigtigt at overveje, hvordan rengøringen skal foregå, herunder hvor og hvor hyppigt, der skal gøres rent. Dårlig rengøring kan nemlig føre til mere ubehag og sygdom blandt medarbejderne, som koster dyrt på bundlinjen i sidste ende. Det skal dog lige nævnes, at det ikke er medarbejdernes ansvar at skabe et rent arbejdsmiljø.

Der er meget, man kan gøre for at sikre en optimal rengøringsstandard:

  • Rengør kontoret jævnligt, gerne af et professionelt rengøringsfirma, som f.eks. DLO Rengøringsservice, der tilbyder erhvervsrengøring i Fredericia og omkringliggende byer
  • Ryd op på bord og reoler, så rengøringspersonalet kan komme til
  • Undgå papirbunker, der roder og samler støv
  • Undgå at overmøblere kontoret
  • Tør fødder af på måtten, inden du går ind
  • Saml ledninger i kabelskinner
  • Hav en god rengøringsplan sammen med det professionelle rengøringsfirma