frivillignet.dk

Guide – alt du skal vide om varemærker

Måske har du hørt ordet ”varemærke” før, men er ikke helt klar over, hvad det egentligt er, og hvad det betyder. Er du i tvivl om, hvad et varemærke egentlig er? Bare rolig, du er langt fra den eneste. Derfor får du herunder en komplet guide med alt den information, du skal buge om varemærker. Måske vil du blive overrasket! Læs desuden meget mere om varemærker på https://nemrettighed.dk/blog/hvad-er-et-varemaerke/.

Hvad er et varemærke?

Et varemærke kan være flere forskellige ting, der tilhører en bestemt virksomhed. Et varemærke kan blandt andet være et specielt navn, et logo eller et slogan, der kendetegner en bestemt virksomhed. Et varemærke kan bruges til at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed, og kan ofte genkendes af kunder og forbrugere. Derfor er det også vigtigt, at du designer det helt rette varemærke til din virksomhed allerede fra start! Når du opstarter en virksomhed med et bestemt varemærke, skal du huske at registrere varemærket. Du kan læse mere om, hvorfor lige netop dette er så vigtigt, længere nede.

Hvad består et varemærke af?

Et varemærke kan som tidligere nævnt være mange forskellige ting. Et varemærke vil ofte være visuelt, men dette er altså ikke altid tilfældet. Nogle virksomheder ønsker at bruge slogans og sætninger, da dette kan være med til at fremhæve virksomhedens formål. Det mest populære varemærke er uden tvivl visuelle figurmærker. Figurmærker kan eksempelvis være symboler, logos eller lignende. Derudover er ordmærker og lydmærker enormt populære blandt virksomheder. Ordmærker bruges primært til fysisk marketing, mens lydmærker primært bruges til online marketing og reklamevideoer. Et lydmærke kan eksempelvis bestå af en bestemt signaturlyd eller en kort jingle, der kendetegner virksomheden. Et lydmærke varer typisk ikke mere end få sekunder, og det er derfor også vigtigt, at du skaber et lydmærke, der hurtigt fanger kunder og forbrugeres opmærksomhed!

Hvorfor skal du registrere et varemærke?

Det er som tidligere beskrevet enormt vigtigt, at du sørger for at registrere dit varemærke, når du opstarter en ny virksomhed. Når du registrerer et varemærke, erklærer du fuld ejerskab over varemærket, og andre virksomheder kan derfor ikke bruge varemærket eller kreere et varemærke, der minder om. Når du registrerer dit varemærke, er det udelukkende dig, der som ejer af virksomheden har retten til at bruge det til eksempelvis marketing. Så snart du tager dit varemærke i brug, kan du registrere det. Er uheldet ude, og dit varemærke er blevet stjålet eller rekreeret af en anden virksomhed, kan du let søge erstatning. Dette giver dig en klar konkurrencemæssig fordel.

Hvordan får du beskyttelse af dit varemærke?

Fordelen ved at registrere et varemærke er som førnævnt, at så snart du tager dit varemærke i brug, er det beskyttet. Når du registrerer dit varemærke, skal du dog være opmærksom på at få alt den rette dokumentation for, at varemærket kun tilhører din virksomhed. Har du ikke den rette information, er der intet at gøre, hvis varemærket bliver stjålet af en konkurrerende virksomhed. Det er lettere end man lige umiddelbart skulle tro at opnå beskyttel